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영국의 시민교육과 다문화주의
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  • 영국의 시민교육과 다문화주의
  • Citizenship Education and Multiculturalism in England
저자명
박선영
간행물명
미래청소년학회지KCI
권/호정보
2006년|3권 1호(통권4호)|pp.41-68 (28 pages)
발행정보
미래를 여는 청소년학회|한국
파일정보
정기간행물|KOR|
PDF텍스트(0.37MB)
주제분야
사회과학
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국문초록

이 연구에서는 영국의 시민교육과 다문화주의를 실태를 알아보고 한국에서 얻을 수 있는 교훈을 찾고자 하였다. 2002년부터 공식적으로 국가교육과정안에 포함된 영국의 시민교육은 가장 혁신적인 영국의 교육개혁중의 하나로 불릴 만큼 그 여파가 지대하다. 이에 본 연구는 크게 네 가지로 나뉘어 있는 데, 첫 번째로는 영국의 다문화주의와 그 배경에 관한 고찰이다. 여기에는 영국의 이민역사와 문화적 다양성이 포함되어 있다. 두 번째로는 혁신적인 교육개혁의 결과인 시민교육의 배경과 시민교육의 보급에 관한 논의이다. 시민교육의 덕목과 구성, 그리고 비판적 견해들이 포함되었다. 세 번째는 실제로 영국의 아동과 청소년이 받고 있는 시민교육내의 다문화주의 교육의 사례를 살펴보고 교과서와 국가교육과정원에서 제시하는 다문화주의 교육의 주제와 활동 사례들을 살펴보았다. 결론에서는 영국의 시민교육과 다문화주의 교육이 가까운 미래의 한국교육에 어떤 시사점을 주는 지를 고찰하고자 하였다.

영문초록

This study provides the scholarly literature on citizenship education and multiculturalism in England. It identifies some key themses within the research, such as citizenship, diversity, multiculturalism and multicultural identities. There is a growing recognition that muliticlutrual education and citizenship education both in England and South Korea. The implementation of citizenship education as a national curriculum subject in England is taking place since 2002. This study are fourfold. Firstly, this study looks at the background of multiculturalism in England. Secondly, this study examines the implementation of citizenship education which was the outcome of the most significant innovation of curriculum 2000 in England. Thirdly, this study identifies the a few example of multicultural education within citizenship education materials and guidelines from the Department of Education and Skills. Finally this study suggests what the lessons can be taken from England and how Korean society as a whole help young people to prepare as global citizens in the multicultural society. This study also finds some gaps in the research literature and concludes by proposing an on-going agenda for future research.

목차

I. 서  론
II. 영국의 시민교육과 다문화주의
III. 영국의 다문화주의 시민교육이 한국에 주는 시사점
참고문헌

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